MAŁGORZATA KAROLINA PIEKARSKA

pisarka, dziennikarka

W podręczniku “Po polsku”

Po polsku.
Podręcznik do języka polskiego dla gimnazjum. Klasa 1

Rozdział 1. POSZUKIWANIE SIEBIE

2. Takie jak my?

Małgorzata Karolina Piekarska, Kłopoty (fragment powieści Klasa pani Czajki)

– Kamila! To, co napisałaś w swojej pracy klasowej, to jest chyba jakiś żart? – spytała Milady, oddając prace z angielskiego. – Przecież nigdy nie miałaś kłopotów z nauką. Co się z tobą stało? – spytała i spojrzała badawczo na uczennicę.
Kamila wstała i odebrała z rąk nauczycielki klasówkę z pałą. Milczała. Milady, niezrażona niczym, ciągnęła dalej:
– Miałaś napisać podany tekst w czasie przyszłym. Future! A ty co? W przeszłości grzebiesz? Ja rozumiem, że to, co zrobiłaś, jest bezbłędne, ale… zadanie jest zadaniem. I polegało na tym, byście ćwiczyli czas przyszły. Ja nie mogę za to postawić nic więcej, jak tylko ocenę niedostateczną. Zwłaszcza że w czasie klasówki trzy razy podkreślałam, że ma to być czas przyszły, a Maciek dowcipnie zauważył, że do tekstu o statkach kosmicznych to ten czas nawet lepiej pasuje. O czym ty myślałaś, kiedy pisałaś tę klasówkę?
– Nie wiem – odparła Kamila, a Milady westchnęła ciężko.
– A kto ma to wiedzieć, moja droga? – spytała.
Kamila wzruszyła ramionami.
Ten gest tak rozsierdził Milady, że podniosła głos.
– Co to za zachowanie, moja panno? Co to za wzruszanie ramionami?! Najpierw nie uważasz na klasówce, czyli lekceważysz mnie, bo ja sobie gardło zdzierałam, tłumacząc wszystkim, co mają do zrobienia. A teraz mi tu ramionami wzruszasz. Wszyscy pozostali zrozumieli, o co chodzi w zadaniu. Ty jedna jedyna na całą klasę zrobiłaś nie to, co miałaś zrobić, i nawet nie umiesz mi powiedzieć dlaczego.
– O Jezu, mogę to zaraz poprawić. Pani dobrze wie, że mogę napisać tę klasówkę bezbłędnie – przecież z angielskim nie mam problemów. Nie tylko mam akcent lepszy niż pani, ale i słownictwo o wiele bogatsze.
Klasa zamarła. Milady też. W całej swojej pedagogicznej praktyce nie zdarzyło jej się zostać tak potraktowaną przez żadną uczennicę, a co dopiero przez swoją ulubienicę. To wyprowadziło ją z równowagi. Ale tylko na chwilę. Bo Milady nigdy nie traciła głowy na zbyt długo. Dlatego błyskawicznie odparła:
– W takiej sytuacji na następną lekcję przygotuję dla ciebie specjalny zestaw zadań – powiedziała, a potem, odwróciwszy się plecami do Kamili, podeszła w stronę biurka. –     Aha, i przynieś mi dzienniczek – rzuciła przez ramię jakby od niechcenia.

***
Kiedy Kamila wracała ze szkoły, w plecaku niosła dzienniczek z uwagą, która brzmiała: „Kamila nie tylko podczas klasówki nie słuchała poleceń nauczyciela, co zaowocowało oceną niedostateczną, ale po zwróceniu uwagi, że tak właśnie zachowała się podczas klasówki, odezwała się do mnie po chamsku. Proszę o pilny kontakt osobisty w tej sprawie. W przeciwnym razie córka nie będzie wpuszczona na następną lekcję”.

***
Mama od razu zauważyła, że coś jest nie tak.
– Kamila? Mów, co się stało? – spytała, kiedy Kamila bez słowa weszła do swojego pokoju i zamknęła za sobą drzwi.
– Dostałam uwagę – powiedziała cicho.
– Za co?
– Nie wiem – odparła Kamila.
– Jak to: nie wiesz?
– Przeczytaj sama – odparła Kamila i pokazała mamie dzienniczek.
– Czy ja dobrze rozumiem, że dostałaś pałę z angielskiego? – spytała ze zdumieniem mama. Kamila skinęła potakująco głową. – Dziecko! Przecież my co roku zabieramy cię za granicę, żebyś szlifowała języki. Tyle pieniędzy pchamy w twoją edukację, a ty tak się odwdzięczasz? Dlaczego?
– Mamo, naprawdę nie wiem. Zamyśliłam się.
– I co? Nie słuchałaś poleceń nauczyciela?
– Coś tak jakby – odparła Kamila niezbyt zadowolonym głosem. – Zrobiłam zadanie niezgodnie z poleceniem. Zamiast napisać całe w czasie przyszłym, napisałam w przeszłym.
– A co to znaczy: „odezwała się do mnie po chamsku”? Jak się odezwałaś do nauczycielki?
– Powiedziałam jej parę słów prawdy.
– Jakiej prawdy? – głos mamy nie wróżył nic dobrego.
– Że angielski znam lepiej niż ona i akcent też mam lepszy…
– Ludzie! Trzymajcie mnie – krzyknęła mama, po czym zawołała ojca i wtedy rozpętała się prawdziwa burza.
– Znasz angielski lepiej od nauczycielki? Znasz angielski lepiej od nauczycielki? – ojciec wykrzykiwał jedno i to samo pytanie i patrzył na Kamilę wzrokiem, w którym widać było wściekłość. – Teraz, kiedy kończy się twoja nauka w gimnazjum, narobiłaś sobie kłopotów z angielskim?! Z przedmiotem, z którym nigdy nie miałaś kłopotów!
– I nie będę miała – powiedziała spokojnie Kamila.
– Akurat! – w głosie ojca pobrzmiewały i kpina, i gniew. – Ja, gdybym był na miejscu tej nauczycielki, zamęczyłbym cię na śmierć zadaniami. Doigrałaś się, moja panno, ale może to i dobrze. Jak ci wreszcie coś takiego przytnie nosa, to się uspokoisz – to powiedziawszy, ojciec trzasnął drzwiami i wyszedł z pokoju.
– Andrzej, a kara dla niej? – zawołała mama, wybiegając za mężem.
– Po co kara – usłyszała Kamila z głębi mieszkania głos ojca. – Sama się ukarała. Ta nauczycielka jej nie daruje.
Reszty rozmowy Kamila już nie słyszała. Rano do szkoły przyszła z mamą. Sama poszła do klasy, a mama, nie zamieniwszy z nią nawet słowa, skierowała swoje kroki do pokoju nauczycielskiego na rozmowę z Milady.
Kamila nie wiedziała, o czym obie panie rozmawiały. Nie wiedziała też, kiedy mama wyszła ze szkoły. Było jej przykro, że nawet nie zajrzała powiedzieć do widzenia.
– Wiesz co, Kamila? Mnie się wydaje, że lepiej będzie, jak ty przeprosisz Milady – odezwała się milcząca dotąd Małgosia.
– No – dodał Maciek.

***
Na angielskim Kamila podeszła do nauczycielki.
– Proszę pani. Chciałam przeprosić za swoje zachowanie.
– Przyjmuję przeprosiny – odpowiedziała Milady i wręczając Kamili gigantyczny plik wydrukowanych kartek, powiedziała: – A teraz siądź w pierwszej ławce i rozwiąż te zadania. Jeśli jesteś rzeczywiście tak genialna z angielskiego, to godzina lekcyjna powinna ci wystarczyć.
Kamila westchnęła ciężko i usiadła we wskazanym miejscu. Ta godzina angielskiego, która właśnie się rozpoczęła, była najgorszą w jej życiu.

CZYTAM, PYTAM

  1. Opisz wydarzenie, które było źródłem konfliktu Kamili z Milady.
  2. Scharakteryzuj uczennicę i nauczycielkę. Weź pod uwagę ich zachowanie i sposób mówienia.
  3. Dlaczego kamila powiedziała nauczycielce, że zna angeilski lepiej od niej? Czemu nie przyjęła uwag Milady?
  4.  Wyrazem czego byla postawa Kamili wobec nauczycielki?
  5. jak sądzisz, czy specjalny zestaw zadań, ktory dziewczyna dostała od nauczycielki, sprawi, że Kamila zmieni zdanie na temat dwojego postępowania? Uzasadnij swoją opinię.
  6. W jaki sposób zareagowąła mama Kamili, kiedy przeczytała informację w dzienniczku corki? Z jakiego powodu jej reakcja była właśnie taka?
  7. Dlaczego ojciec nie wyznaczył Kamili kary? Czy według Ciebie, postapił słusznie? Uzasadnij swoje zdanie.
  8. Oceń zachowanie wszystkich uczestników opisanego wydarzenia.
  9. Podyskutujcie o relacjach miedzy uczniami i nauczycielami. Weźcie pod uwagę ich prawa i obowiązki oraz najczęściej przez nich popełniane błędy, które rodzą nieporozumienia.

 

Po polsku.

Zeszyt ćwiczeń do języka polskiego dla gimnazjum. Klasa 1. Część 1

O Komunikacji

Jak mówią młodzi?

Ćwiczenie 2

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie odpowiedz na pytania zamieszczone pod nim.

Małgorzata Karolina Piekarska (fragment powieści Klasa pani Czajki)

– Ciekawi mnie ten gość – powiedziała (Kamila) do Małgosi. Wracały ze szkoły tylko we dwie.
– Masz na myśli tego swojego z Internetu?
– Tak. Tego dnia, kiedy go poznałam, wywróżyłam sobie, że ktoś odmieni moje życie. I trochę tak jest. To fajny gość. Trochę tajemniczy wprawdzie, ale fajny. Nawet ma taki dziwny nick.
– Jaki?
– Primabaleron. Głupie, co?
Małgosia aż przystanęła na chodniku.
– JAKI?!
– O Jezu! No mówię, że Primabaleron. Wiem, że głupi, ale… jakoś tak ma.
– Przecież to Wojtek! – Małgosia powiedziała to tak, jakby cały świat już to wiedział.
– Sam jakieś dwa tygodnie temu poprosił mnie o twój numer na Gadu-Gadu, bo twierdził, że ma dół, z tobą fajnie mu się gada, a masz wyłączoną komórkę. Ja cały czas myślałam, że ty Bóg wie kogo tam poznałaś. Dziwię się, że się nie zorientowałaś, że to Wojtek…

a.) Scharakteryzuj język rozmowy Kamili z Małgosią. Pomoże ci w tym wybranie właściwych określeń z poniższej ramki.

wyrazy żartobliwe
długie zdania
wyszukany język
styl podniosły
liczne środki stylistyczne
styl potoczny
liczne zdania często urywane
terminy naukowe
bezosobowość
emocjonalność
obecność strony biernej

b.) Dlaczego nick Wojtka był intrygujący? Jakie skojarzenia przywoływał?

c.) Sprawdź, czy określenie fajny gość jest dopuszczone przez normę wzrocową lub potoczną ogólną, czy tez jest sformułowaniem błędnym?

d.) W powyższym tekście słow fajny pojawia sie trzy razy. zacytuj zdania, w których zostało użyte, a następnie powiedz, jakim innym słowem można by je zastąpić.

po-polsku-1-literatura-jezyk-komunikacja-podrecznik-dla-gimnazjum-b-iext7460248Po polsku
Podręcznik do języka polskiego dla gimnazjum. Klasa 1

autor: Jolanta Malczewska, Joanna Olech, Lucyna Adrabińska-Pacuła
nr dopuszczenia: 151/1/2009
format: A4
wydanie: I

Po polsku
Zeszyt ćwiczeń do języka polskiego dla gimnazjum. Klasa 1. Część 1

autor: Jolanta Malczewska, Joanna Olech, Lucyna Adrabińska-Pacuła
ISBN: 9788326200441
format: B5
liczba stron: 80
wydanie: I (2009)
Wydawnictwo: Wydawnictwo szkolne PWN

Print Friendly, PDF & Email